Tribu-te

Drie C’s om positief vooruit te kijken

In elke crisis schuilen kansen. Daar gelooft spreker en business coach Bob Delbecque echt in. Hij schreef er zelfs een boek over ‘Crisis/Kans’. Deze bestseller gidst je door enkele essentiële uitdagingen en helpt jou kiezen tussen ‘crisis’ en ‘kans’. Tribu-te Magazine sprak met Bob, een echte energiebrenger vol positiviteit, die mensen doet lachen én nadenken. En kunnen we dat allemaal niet een beetje gebruiken?

In een driedelige column, exclusief voor Tribu-te Magazine, legt hij het belang van de 3 C’s uit: Collega, Cliënt, Coach. Vandaag gaat hij dieper in op de eerste C, van Collega.

 

Deel 1: C van Collega

De hamvraag vandaag is: hoe kom je als ondernemer door deze moeilijke periode? En daarbij stel je best al een tweede vraag: ‘bepaalt de realiteit je gedachten of zijn het je gedachten die de realiteit bepalen’? Met andere woorden: jij, en jij alleen, bent meester van je gedachten en het is dankzij jouw creativiteit en efficiënt teamwork dat je als ondernemer het hoofd boven water houdt.

Ik onderstreep daarbij graag het belang van de 3 C’s: Collega, Client en Coach. We starten met de C van Collega. Eigenlijk de belangrijkste. ‘De klant is toch de belangrijkste?’, hoor ik je al denken. Akkoord, de klant betaalt je salaris, maar klanten zul je altijd vinden.

Als we één les uit de coronacrisis moeten onthouden, dan is het wel dat we anders zullen moeten omgaan met onze team members. En ik gebruik hier bewust het woord ‘team member’ in plaats van ‘personeel’, want je team is een deel van je succes. Een onmisbare radar in het geheel. Maak er daarom een prioriteit van en stel jezelf de volgende vragen:

• Wat doe je om goede teamleden te ‘binden’ aan je salon?

• Hoe maak je van je medewerk(st)er een meedenkwerk(st)er?

Een stagiair die startte in een groot salon zei me eens: “Wat mij vertrouwen en rust geeft, is dat de organisatie duidelijk is en dat er regels zijn. Er is bijvoorbeeld een verantwoordelijke voor onthaal, een voor kleuring, een voor netheid, …”

En inderdaad: regels geven aan elke nieuwe mede- werk(st)er een houvast en motivatie.

Nog een paar tips:

• Betrek je jouw meedenkwerk(st)ers voldoende in de groei van je salon.

• Creëer een klimaat van vertrouwen en een veilige omgeving, zodat meedenkwerk(st)ers zich kunnen en mogen uiten.

• Luister ook naar wat ze niét zeggen.

Deze eerste C sluit ik graag af met een gezegde van Albert Einstein: Wees geen persoon die succes nastreeft, maar een persoon die waarde creëert.

 

Wil je meer weten over deze aanpak?
Ontdek de e-learning “De 3C’s – Are you ready for the future” op www.access.be

Aanverwante artikelen