Tribu-te

Amazon opent kapsalon

Amazon is veel meer dan een e-commercegigant. Naast fysieke supermarkten opent het miljoenenbedrijf nu ook een kapsalon in Oost Londen. Het salon met een oppervlakte van 140 m2 en twee verdiepingen zit boordevol Amazon technologieën en producten. Een bedreiging voor ons kappersberoep?

In het Amazon salon genieten klanten van een ‘experimenteel bezoek’, aldus het bedrijf zelf. Naast ‘normale’ behandelingen zoals knippen en kleuren, kunnen klanten ook verschillende beauty producten – op een tablet – bekijken. Alle details worden geregistreerd voor onderzoek: waar kijkt men naar, wat trekt de aandacht, wat raakt men aan,…

Er zijn overal tablets beschikbaar om shoppen op de Amazon website zo eenvoudig mogelijk te maken. En via augmented reality kunnen klanten experimenteren met verschillende haarkleuren- en stijlen. Producten zoals shampoo en conditioner kunnen gescand en aangekocht worden via QR-codes.

Picture: Amazon

Voorlopig is het salon enkel geopend voor Amazon medewerkers, maar uiteindelijk zal het ook voor het grote publiek toegankelijk zijn. Amazon benadrukt dat het niet van plan is om meer salons te openen en dat men de consument in dit salon vooral wil laten kennismaken met nieuwe technologieën, producten en stylisten. De professionele behandelingen worden geleid door Elena Lavagni, bekend van het Neville Hair & Beauty salon in Londen. Zij staat garant voor professionele kwaliteit.

Kapsalons zullen in de toekomst nog meer worden beoordeeld op de totaalbeleving en technologie kan hiervoor een flinke meerwaarde betekenen. Uiteraard blijft de standaard voor knippen, kleuren en styling gelden. Daarnaast zijn consumenten ook op zoek naar milieuvriendelijke producten en processen die kostbare tijd bespaart: onmiddellijk contactloos betalen, online reserveren, een profiel dat hun voorkeuren en kleuringen onthoudt en dus ook bijpassende producten voorstelt,…

Picture: Amazon

Amazon heeft het (alweer) goed gezien: de klantbeleving verhogen door efficiënt gebruik van ‘technologie’. Maar een echte bedreiging voor ons beroep? Als corona ons en onze klanten één ding heeft geleerd, is het wel dat het kappersberoep essentieel is en niet kan worden vervangen door semi-professionals of amateurs.

Nog een tip van ons: focus niet enkel op een lekker tasje koffie of zachte handdoeken om de beleving in jouw salon te verhogen, sta daarnaast open voor nieuwe technologieën, informeer je én ontdek welke meerwaarde ze voor jou salon kunnen betekenen.

Aanverwante artikelen