Tribu-te

JUST ME – Zoë Irwin

De getalenteerde kapster Zoë Irwin slaagde erin om mode te integreren in haar werk en plaatst zichzelf zo in het hart van de trends die ze zowel weet te creëren als te voorspellen. Nu ze creative director is van de salons van John Frieda in Londen, blikt ze terug op haar artistieke carrière waarin ze samenwerkte met de grootste namen. Voor de jongere generaties is zij een ware inspiratiebron. Zoë is een oude vriendin van Tribu-te. In 2006 veroverde ze op de eerste Tribu-te-défilé in Parijs onze harten met een presentatie die even charmant als succesvol was. Tijdens haar carrière voerde ze de meest uiteenlopende functies uit, van trainer tot trendexpert (creëren én voorspellen), en via strategische functies in de salons verhoogde ze de zichtbaarheid van de sector. Zoë Irwin wordt veel gevraagd door tijdschriften, waaronder ook Grazia. Als haarstyliste heeft ze samengewerkt met de grootste namen, van Guido tot Stella MacCartney. Deze coole en warme vrouw barst van het talent. In dit interview vertelt ze ons meer.

 

Hoe ben je in het kappersvak terechtgekomen?

Het plan was dat ik Engelse literatuur zou gaan studeren, maar tijdens een vakantiejob in een kapsalon raakte ik in de ban van de sfeer, de creativiteit en de energie die er heerste. Ik overtuigde mijn ouders om me stage te laten lopen. Door een gelukkig toeval ik werd gekozen als model voor de modeshow van Trevor Sorbie. De hele dag keek ik hoe Trevor’s team in de weer was, en hoe hun ogen daarbij fonkelden. Dat heeft een grote indruk nagelaten.

Hoe heb je je gespecialiseerd in het interpreteren en voorspellen van trends?
Mijn broer was een punker en ik heb me een tijdlang in een neoromantische stijl gekleed. Ik was een tiener in de jaren ’80 toen de looks sterk en opvallend waren. In de jaren ’90 ging ik graag dansen en bracht ik mijn weekends door in nachtclubs en kledingwinkels. Mijn vakantiebestemming was Ibiza. Ik was altijd al gefascineerd door de veranderende trends en verschillende scenes.

En had je toen al interesse voor hairstyling?

Als kapster heb ik 10 jaar lang Guido mogen assisteren. Voordat ik mijn eigen défilés ging doen, heb ik hem kunnen aanschouwen bij het creëren van nieuwe trends branche. Ikmerkte al snel dat er een hele grote kloof bestond tussen de looks die in tijdschriften zoals Elle en Vogue stonden en wat er in de salons werd aangeboden.

Hoe slaag je er juist in om mode te integreren in je werk?

Op 36-jarige leeftijd begon ik kapselmenu’s uit te werken waarvoor ik mijn inspiratie uit modeshows haalde. Ik gaf ze namen als The Manhattan, Downtown Doll en Show Pony. Ik werkte voor de Headmasters Group, die op dat moment 38 salons telde. Ik zag het potentieel van het rechtstreeks verband tussen de trends op de catwalk en de gewone kapsalons.

En dat werkte?

Ja. Dat werd duidelijk toen het tijdschrift Elle UK het “Chloé hair” van het seizoen introduceerde en de lezers daarbij ook vertelde in welke kapsalons ze die looks konden krijgen. Dat idee heeft mij de voorbije 16 jaar gestuurd. Ik heb eerst 4 jaar lang het hoe en waarom van modevoorspellingen bestudeerd op de Central Saint Martins School of Art en de London School of Fashion.

Je hebt samengewerkt met veel grote namen. Bewust?

Als creative director van de Headmasters Group kreeg ik de uitdaging om van een klassieke groep een salon te maken dat zou worden genoemd in Harpers Bazaar en Elle. Ik ontdekte waar een grote groep onder leiding van een sterk managementteam toe in staat is. Ik kreeg de bijnaam “brushing queen” en werd gevraagd om naar GHD Professional te gaan toen ze hun eerste haardroger lanceerden. En ik werd geheadhunt door Blow Ltd., waarvan een van de oprichters, Fiona McIntosh, het tijdschrift Grazia heeft gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk. Ik hou duidelijk wel van een uitdaging.

Wat doe je nu?

Ik ben creative director van de John Frieda-salons in Londen. Ik heb de laatste jaren het gevoel me te bevinden in het kapperswalhalla. Ik bezoek prachtige kapsalons met rijke geschiedenis, sla er een praatje met klanten naast foto’s van Brigitte Bardot met een kapsel door John … Soms moet ik mezelf even in de arm knijpen.

We weten dat je ook gepassioneerd bent over vorming en handelsnormen …
Ik ben al altijd geïnteresseerd geweest in opleidingen binnen het vak. Ik heb het mentorprogramma Project X opgezet voor the Fellowship for British Hairdressing. Ik heb ook Style Squad opgezet voor GHD Professional. Ik ben dol op cursussen die zich richten op innovatieve haartrends en concepten. Ik ga altijd uit van de vraagstelling: “Hoe kan ik de jonge generatie kappers inspireren?”

Wat is voor jou een hoogtepunt uit je carrière?

Ik heb kapsels gemaakt met de bekende stoffen van Liberty. Het resultaat werd zelfs gepubliceerd in de krant The Guardian. Me bevinden in de kantoren van Liberty London en samenwerken met het artistiek team was een droom die werkelijkheid werd. Daarna vroeg de Estée Lauder Group me om mijn eigen lippenstift te maken als kleurspecialiste. De ‘Zoë’ werd in een beperkte oplage uitgebracht voor het merk Prescriptives. De samenwerking met schoonheidsproducten die deel hebben uitgemaakt van mijn jeugd was een buitengewone ervaring.

Wat motiveert jou om ’s ochtends de dag te beginnen?

Het nieuwe. Een schoonheidsdienst vinden die in tijdschriften zal worden opgenomen. Dat geeft me een boost.

Wat motiveert je het meeste op moeilijke momenten?

De jonge generatie kappers maakt me enthousiast. Er is niets zo motiverend als op een opleidingsdag het enthousiasme van een jong team voor de kapperswereld te aanschouwen.

Wat zou je tegen je jongere zelf willen zeggen?

Probeer het niet te overhaasten, want 35 jaar later speel je nog altijd met de verschillende elementen van de kapperswereld.

Wat brengt de toekomst voor het merk ‘Zoë Irwin’?

Op dit moment werk ik samen met een digital expert om mijn aanwezigheid op sociale media te versterken. Ik ben mijn eigen podcasts aan het opstarten waarin ik creatieve trends bespreek. Daarvoor zou ik graag mijn vrienden interviewen die in de mode- en artistieke wereld werken. Ik wil ook graag video’s maken waarin ik uitleg hoe je moodboards en modekapsels kunt maken.

Hoe beslis je wat je gaat doen?

Het is belangrijk om prioriteit te geven aan projecten die in lijn liggen met het pad dat je kiest. Ik heb met een coach gewerkt om projecten te leren afwijzen, want ik vind het moeilijk om nee te zeggen. Maar ik besef dat te veel projecten de boodschap die ik wil brengen net doen afzwakken.

Wat is je nalatenschap voor het kappersberoep?

Ik zou graag worden herinnerd als iemand die de volgende generatie op de een of andere manier heeft geïnspireerd.

 

 

Aanverwante artikelen